Den 24. sæson, 2006-2007, alle koncerter i Tivoli
Hornsolo i Es
Første koncert, 1. oktober
Ivor Bolton, II var tilbage i spidsen for Collegium. Dertil havde vi for første gang inviteret en hornist udefra, østrigske Johannes Hinterholzer (1974).
Hornprofessor i Linz og siden Salzburg. Bolton indledte med Schuberts anden, mange høje noder i fløjten skrev den da 17årige Schubert i sin sprudlende B-dur symfoni.
Hinterholzer blæste Mozarts Es-dur og efter pausen en ”Villanelle” af Paul Dukas.
Til sidst ”Jupiter”, og mere pompøst fås ikke.
Vasks’ violinkoncert
Anden koncert, 5. november
”En sang som kommer ud af stilheden og svinder bort i stilheden, fuld af idealisme og kærlighed, af og til vemodig og dramatisk”. Péteris Vasks skrev koncerten ”Distant Light” ti år før denne opførelse og tilegnet landsmanden Gidon Kremer.
Det er et fremragende og gribende stykke for violin og strygeorkester og superbt udført af solisten, finske Pekka Kuusisto (1976). Jeg ser endnu hans jakke for mig, den var spækket med små glasstykker, der glimtede i lyset når han strøg.
Michael startede med Debussys ”Childrens Corner” og sluttede med Schuberts Sjette, C-dur symfonien hvis Collegium-historie går helt tilbage til begyndelsen.
Men Michael pointerede også i forordet til salsprogrammet, at vi har 25. års jubilæum her i 2006/07, men jo vel at mærke regnet helt fra begyndelsen på Valdemar Slot.
Engelsk Nytår med Randi Stene
Surprisekoncert, 21. januar
Gary Walker, III var tilbage for at bestyre Surprisekoncerten. Vi indledte med Beethovens Første og fortsatte med Elgars skønne ”Sea Pictures”.
Efter pausen beholdt vi det engelske flag højt hævet. Først Brittens suite, Rossini-kavalkaden, ”Soirées musicales”, dernæst Brittens ”Four British Folk Songs” med Randis gyldne røst, og, i bedste Prom-stil, ”Rule Britannia” af T. A. Arne.
Dog, selv om de bortførte flåden og bombede København, så fik vi også Kuhlaus ”Elverhøj ouverture”. Naturligvis.
Louis Lortier, III og Schumann
Fjerde koncert, 4. marts
Michael dirigerede her et ”rigtigt” Collegium program med først Schuberts smertelige ”Ufuldendte”, altså den kendte i h-mol.
Dertil et genhør med en af vore tidligere klavermestre, franske Louis Lortie. Denne gang i Schumanns koncert.
Michael sluttede med en fuldstændig udgave af Debussys balletmusik, ”Legetøjsbutikken”, ”Æskens søvn”, ”Legetøjshuset”, ”Slagmarken”, ”Fårefolden til salg” og ”Efter en lykkelig afslutning” og endelig ”Epilog”.
Det er Debussy-vennen, André Caplet, der elegant har instrumenteret klaverstykkerne.
25 års jubilæum - Elverskud
Femte koncert, 25. marts
Dette blev et brag af en aften og med den officielle overskrift, ”25 års jubilæum”.
Til lejligheden havde Karl Aage Rasmussen færdiggjort Schuberts ”Gastein-symfoni”, altså ikke de før omtalte 10-symfoni-skitser, men en symfoni fra 1821 (D729) i fire satser i E-dur, hvor det er selve instrumentationen der mangler.
Schubert kunne omsider i sin himmel slappe af. Efter pausen blev det en glansfuld opførelse af N. W. Gades vidunderlige ”Elverskud”, et stykke, der står Michaels hjerte nært.
Vi havde atter allieret os med universitetskoret Lille Muko og dertil en stribe, fine solister, Ylva Kihlberg, Hanne Fischer og Johan Reuter.
Fremragende og ikke mindst et festligt og pompøst jubilæum.